miercuri, 19 noiembrie 2008

Iordania, o tara fascinanta (IV)

Madaba, orasul mozaicurilor

Madaba este un oras la 30 km de Amman. L-am ales drept „cartier general”, fiind un punct ideal de atingere a punctelor de interes turistic, fara a „beneficia” de aglomeratia din Amman. Am stat 3 zile la sosire si o seara inainte de plecare.
Din Madaba am facut excursii spre Mount Nebo, Baptism Site, Dead Sea, Ma’in Hot Springs, Jerash si Ajloun.

Piesa de rezistenta in Madaba este biserica Sf. George. Biserica a fost ridicata in anul 1896 pe ruinele unei biserici din epoca bizantina, aceasta datand undeva intre sfarsitul sec. VI – inceputul sec. VII.
Sf. George este faimoasa datorita unei harti facute din peste 2 milioane de piese de mozaic. Este considerata a fi una din cele mai bune reprezentari topografice ale taramurilor biblice, fiind reprezentata intreaga regiune dintre Egipt si Liban, incluzand Sinaiul, Israelul, Palestina si Transiordania.

Desi la origine acoperea o suprafata de 94 m2 , in prezent s-au pastrat doar 25 m2.

In Madaba am simtit prima oara farmecul vietii de noapte arabe. Peste zi magazinele erau deschise, dar nu era aglomerat pe strazi, turistii fiind in numar ceva mai mare decat localnicii ! Am iesit insa seara pe la 9 sa mancam ceva, si atmosfera se transformase radical, strazile, terasele, magazinele, frizeriile etc. fiind pline de oameni iesiti sa manance, sa cumpere, sa se plimbe pur si simplu pe strazi, toata aceasta forfota nebuna continuand pana spre miezul noptii ! Pot spune ca a fost chiar un mic soc (in sensul bun) pentru noi cand ne-am trezit in mijlocul unei mase de oameni aparent haotice ! Dar toti erau veseli, radeau, se simteau bine...in seara aia si in celelalte am raspuns de mii de ori la intrebarea „were are you from ?”, urmat bineinteles de „welcome” !

Centrele de suveniruri aflate chiar in preajma bisericii ofera mozaicuri minunate, reprezentand diverse scene sau peisaje. Se gasesc de asemenea o multime de alte suveniruri deosebit de frumoase.
Putin mai jos se afla o strada cu ateliere de manufacturat covoare. Am vazut prima data live un covoras din matase, original, care isi schimba culorile in functie de unghiul din care il priveai. Era importat din Iran iar pretul destul de prohibitiv, din pacate.

Dacie 1310 in Madaba


































































































































































Jerash

Orasul Jerash (Gerasa in antichitate) este situat in nordul Iordaniei, la 48 km de Amman.
A fost cucerit de romani in anul 63 dupa Christos, devenind ulterior unul din cele zece orase ale Decapolis-ului.
In zilele noastre este considerat cel mai bine pastrat oras roman, dupa Pompei.
Intr-adevar, toate constructiile sunt impresionante si poti realiza maretia la care ajunsese Imperiul Roman.

In Jerash l-am cunoscut pe Barack, un ghid local. Meseria lui de baza este medic, dar nu avea unde sa profeseze, asa ca mai scotea un ban facand pe ghidul. Ne-a abordat oferindu-si serviciile, am acceptat, ne-a prezentat locurile. Nu a cerut un pret anume, i-am dat cat am considerat noi.
Ne-a invitat la el acasa sa-i cunoastem familia, de care era foarte mandru ! Avea si de ce: sunt 8 frati si surori, din care doar o mica parte erau acasa. El este cel din stanga imaginii; langa el este unul din frati, profesor de engleza; tatal lor a fost profesor de araba. Ne-au servit ceai si cafea si am stat la povesti.
In casa lor am vazut pe un perete vreo 3 poze cu regii lor, fostul (Hussein) si actualul (Abdullah). Bun, strazile sunt pline de portrete cu familia regala, dar si in case ? Ne-au raspuns ca isi iubesc regele foarte mult, ca este cel mai bun rege (dupa Hussein) pe care l-a avut Iordania vreodata ! Are obiceiul sa se deghizeze in tot felul de personaje, de la turist pana la beduin, intrand in locatii publice, spitale, institutii, vrand sa vada cum este tratat omul de rand ! Dupa mine este ceva minunat sa ai motive de a-ti atarna pe pereti poze cu liderul tarii...
Dupa ce am stat la taclale, s-a oferit sa ne insoteasca si la Ajloun, sa ne prezinte castelul. L-am luat bucurosi cu noi !
















































































































































































































































































Aqaba

Oras-port la marea Rosie. Un oras frumos, plin de palmieri. Se poate face snorkelling, scuba-diving.
Plaja publica este foarte curata. Apa in schimb este plina de pietre, dar foarte curata. Noi am intrat cu papucii, este cam dificil fara.
Marile hoteluri au plaja proprie, dar cam scumpa.
Noi am stat doar o zi, asa ca am mers la plaja publica. Fetele au beneficiat din plin de poze facute cu telefonul de localnici. Dar nu sunt obraznici, nu se apropie, nu comenteaza. Doar se holbeaza si fac poze. Este chiar amuzant, la un moment dat chiar iti pare rau pentru ei. O sa vedeti cum fac baie in mare femeile iordaniene.
Seara in Aqaba este acelasi furnicar de oameni, aceeasi atmosfera fantastica. Toate magazinele sunt deschise pana noaptea tarziu. La un magazin de bijuterii patronul avea viitoarea sotie din Constanta !
Aici (ca de altfel peste tot) am intrat intr-un restaurant frecventat de localnici. Atmosfera este minunata, restaurantul era plin de familii arabe vesele si zgomotoase.
Patronul a venit la masa noastra de cateva ori, oferindu-ne ceaiul si desertul din partea casei. La sfarsit a venit cu nota de plata detaliata, incercand sa ne explice ce scrie acolo, desi era scris in araba ! Nu contenesc sa ma mir de onestitatea acestor oameni...
Intr-un magazin de mirodenii ne-am pozat cu patronul, care nu-si mai incapea in piele de mandrie. Sotia a cumparat ceva mirodenii de la el. Avea un caiet cu traducerea numelor mirodeniilor in toate limbile, inclusiv romana !
In acea seara in Aqaba am baut cate 5 ceaiuri de caciula, fara cele de la restaurant, oferite de patronii diverselor magazine in care intram. Atentie, fara sa cumparam neaparat ceva !























































































































































Dead Sea

Marea Moarta, cel mai jos punct al planetei: - 400 m sub nivelul marii.
Apa este atat de sarata, incat este imposibil sa te scufunzi, te tine fara sa misti un deget. Atentie sa nu va sara picaturi in ochi, eu am patit-o si nu e deloc placut, si bineinteles aveti grija sa nu „gustati” apa.
Apa este foarte calda (iti da senzatia de supa) si foarte curata.
Plaja se numeste Amman Beach, sunt indicatoare pe sosea. Exista si doua piscine, terasa. Se plateste 10 dinari/persoana.
Aici nu au mai fost poze cu telefonul, fiind foarte multi turisti.
Pe plaja sunt dusuri, absolut necesare dupa ce iesi din apa. Daca lasi sarea sa se usuce pe tine, probabil ca va fi extrem de neplacut.
Malul celalalt este cel israelian. Exista panou care avertizeaza ca nu ai voie sa inoti mai mult de 200 m in larg.














































































Niciun comentariu: